„Гледајући не виде, и слушајући не чују, нити разумеју“ (Мт 13:13)
+++
Мало је Срба
који не знају за заповедни призив свога Патријарха Павла: „Будимо људи!“. Много
је Срба који су се, дирнути, одазвали томе позиву и искрено се и усрдно труде у
томе подвигу. А има ли их, и колико их има, који су у томе успели?
Мање је Срба
који знају за заповедни призив свога Бога, Исуса Христа: „Будите савршени, као
што је савршен Отац ваш Небески“ (Матеј 5:48). Још је мање оних који су се одазвали
тој заповести, и који се усрдно и доследно труде у томе подвигу. И најмање је
оних који су у томе успели.
Патријарх, у
име Бога, Србима поручује: „Будите људи“.
Бог Сам, Син
Божји у име Оца у Духу Светом, Србима заповеда: „Будите као Бог, будите Богови“.
Кога
послушати?
Већина ће се
сложити, и правилно разумети, да Патријарх Павле овде није имао намеру да
противречи Христу, него да је говорећи „будимо људи“ подразумевао: „Будимо
савршени људи“ (мада злонамерни бивши Срби, и злуради зилоти, овде малициозно
инсинуирају како је мудри Патријарх Србима у ствари поручивао: „Срби, будите
људи – иако сте Срби; тј. пошто сте животиње, а неки сте и демони у плоти“).
Али како
год: били Срби демони у плоти, животиње, подљуди или само несавршени људи, шта
да чине, чему да стреме и како да испуне аманет Патријарха Павла?
Савршени
људи били су Адам и Ева, у Едему. Створени савршени, безсмртни, са божанском
искром Божјег Духа у себи. Идеја о повратку човека у првобитно, рајско стање
блаженства пре пада у грех, представља суштински мотив већине религија. Отуда
religio, re-ligere: поново се повезати, успоставити изгубљену свезу, јединство
са Богом, са ближњим, другим људима-браћом, и јединство у самом себи.
Али
Православље није религија (ма шта „верски аналитичари“ и википедија говорили о
њему). Православље је Вера, истинита Вера, и суштинска квалитативна разлика
између њега и свих других религија и верских система огледа се управо и само у
томе: Православљу је идеја о повратку човека у стање пре Адамовог пада савршено
страна.
Јудаизам, религија народа старог Израиља који је одбацио својега Цара и Спаситеља, и прогласио Га „сином проститутке“ и „преварантом из Назарета“, учи да човек блаженство достиже испуњавањем Божјег Закона – симболичном реверзијом преслушања Адамовог у Едему, и да је мисија Израиља да тиме целу планету поново учини рајским вртом, вечним земаљским блаженством, у коме ће он, народ Израиља и чувар Закона, у новој земљи и под новим небом заувек владати над свим народима. Чувар Закона, то значи цар, свештеник, учитељ, судија и полицајац - над свим народима. Јудаизам је за оне који желе да буду нешто од тога. Али да би постали нешто од тога, морају постати Јевреји.
Ислам,
религија арапског народа (којом су и многи Хришћани Срби/Босанци поарабили душе
своје), такође учи да се човек спасава кроз покорност вољи Божјој (од које је
Адем отпао јер је „заборавио на заповест“ у Рају), али да је та воља
дефинитивно саопштена кроз Мухамеда, последњег Пророка и дословно кроз Куран
(док су Стари Закон и Јеванђеље богонадахнуте књиге накнадно искварене). У
исламу никакав спаситељ није потребан, потребни су само људи послушни Аллаху, и
мисија народа који је веран Пророку јесте да и све друге народе доведу у
покорност Аллаху (ислам значи покорност). И да тиме уђу у слатки Џеннет. У коме
ће се најпобожније и најјуначкије душе, у бесмртном телу, као прави људи и
душом и телом вечно наслађивати у блаженству, са 72 девице „бујних груди“
(Куран 78:33) и пити вино – уживати у ономе што им је привремено забрањено на
земљи. Што је такође верзија Раја, само напреднија (Рај 2.0): Адем је имао
једну Хаву, заборавну, нови Адем-шехид имаће их 72, незаборавне; Адем је у
Едему имао грожђе, али не и вино, нови Адеми-џенетлије пиће га вечно... Што ће
рећи: они који буду прави, исправни људи на земљи, биће савршени људи у
Џеннету. Џеннет је за оне који желе да буду људи.
Православље,
пак, учи нешто сасвим друкчије. Без обзира на парадоксалну заповест српског
Патријарха, ту оригиналну мисао која је заискрила у судару српске народне особености
са идиосинкразијом „свете душе од маслачка“, ни Свето Писмо, ни Свето Предање,
а ни остали Свети Оци нигде нам не заповедају: „будите људи“. Ни Христос нигде
не говори: „будите људи“. Дапаче, Он говори: „Ја славу од људи не примам“
(Јован 5:41) – који је онда смисао у томе да Га мучени Срби, чак и ако се
потруде и постану људи, славе? И још каже: „Људима је немогуће спасти се“
(Матеј 19:26) – па зашто да се Срби труде, када ће Бог ионако и животиње спасти
(Псалам 35:7)? И још, нпр: „Чувајте се од људи“ (Матеј 10:17) – Срби су и овако
безнадежно подељени и отуђени, шта би се тек десило ако би сви неким чудом
постали људи и у традиционалној српској ревности пожелели да испуне ову
заповест?
Христос
људима говори друго: „Богови сте; а ви као људи умирете“ (Псалам 81/82: 6-7,
Седамдесеторица, ЦСЛ; „а као људи помрећете“ – Вук Караџић; хебрејски оригинал
буквално „као адам умрећете“ – то јест, будете ли као Адам, умрећете).
Дакле, да
поновимо, јер је важно: истинском Хришћанству, Православљу, идеја о повратку
човека у стање пре Адамовог пада савршено је страна. И то не само зато што је
вектор живота неповратно усмерен ка будућој вечности, а не ка прошлости. Него
зато јер је Христос у Свом оваплоћењу обновио старога човека, и постао Нови
Адам – онолико савршенији од првобитног „савршеног“ Адама, колико је Бог
савршенији од човека. Када би Православље позивало на повратак у стање старог
Адама, савршеног човека, оно би такође било религија – само још једна лажна
вера. Јер би, тиме, одбацило Христово дело, крвави подвиг у коме се Он
оваплотио и очовечио, ради нас и ради нашег спасења.
Зато, свако
ко људе учи: „Будимо људи“, људе замајава и води на странпутицу, на којој они
окрећу леђа Богу и одлазе далеко од Њега, на сасвим другу страну, у измаштану
ре-лигију. И свака религија која тамо усмерава људе, води их у таму. И зато
Срби, све и да хоће, никад не могу испунити благочестиву жељу и заповест
Патријарха Павла и „бити људи“ – јер, то није Божја воља, а Он је рекао: „Без
Мене не можете чинити ништа“ (Јован 15:5).
Али шта је
воља Божја са Србима, и шта они реално могу да буду?
О томе, ако
Бог да, у неком другом тексту.
Евсевије П.