„Са своје стране,
Црква Србије се црквено-правно одрекла дијела јурисдикције (Македоније) који јој
је додијељен томосом Васељенске патријаршије из 1922. године. То свједочи о КРАХУ
стогодишњих настојања СПЦ да посрби Македонце, али и о томе да је и дословно ОТПОЧЕЛА
РЕВИЗИЈА ТОМОСА из 1922, на темељу којег СПЦ заснива стогодишњу јурисдикцију и над
Црном Гором.“
У овом
пасусу „Антене М“ је исказана суштина
издаје коју су учинили расколници и јеретици из Београдске патријаршије, дајући аутокефалију
Македонцима, на шта смо више пута указивали у последње време.
И не само да
је расколничка и јеретичка Београдска патријаршија - фамозним Томосом који је
Порфирије дао лажном архиепископу Стефану – покренула сопствено дробљење по
авнојевским границама бивших република СФРЈ, већ се и одрекла права власништва
над целокупном имовином Београдске патријаршије у Македонији. Право власништва и добровољно
одсецање дела своје канонске територије - су главни разлози због којих је
Македонцима био потребан Томос из Београда. А сада ће они – како је и најавио
вођа македонског раскола - да на Духове
траже ,,прави", онај „светотајински“ томос – од расколника и јеретика са Фанара...
Процес је покренут, и даље ће све тећи по постављеном моделу. Ево, данас је код Вартоломеја на Фанару био и Мило Ђукановић (овде:).
+ + +
Српски ФАЛШ
‘ТОМОС’ о аутокефалији, Македонци очекују прави томос од Вартоломеја
Патријарх Србије
(СПЦ) Порфирије Перић начелствовао је јутрос литургијом у храму Светога архангела
Михаила у Београду уз саслужење поглавара Охридске архиепископије (МПЦ-ОА), архиепископа
Стефана Вељановског. На крају литургије, Порфирије уручио је архиепископу Стефану,
како наводи СПЦ, „ТОМОС којим се потврђује аутокефалност Македонске православне
цркве - Охридске архиепископије”.
Црква Србије,
међутим, НЕМА КАНОНСКЕ ИНГЕРЕНЦИЈЕ да даје или не даје томосе о аутокефалији. Што
се, онда, јутрос десило у Београду?
Са своје стране,Црква Србије се црквено-правно одрекла дела јурисдикције (Македоније)
који јој
је додељен томосом Васељенске патријаршије из 1922. године. То сведочи о КРАХУ
стогодишњих настојања СПЦ да посрби Македонце, али и о томе да је и дословно ОТПОЧЕЛА
РЕВИЗИЈА ТОМОСА из 1922, на темељу којег СПЦ заснива стогодишњу јурисдикцију и над
Црном Гором.
Међутим, наводно
добровољном „ампутацијом” Македоније из своје јурисдикције, уз дискретну подршку
Московске патријаршије, лансирајући новокомпонована, „креативна тумачења” црквених
правила и деформишући свештену праксу, СПЦ покушава да задржи своје позиције у Црној
Гори и спречи обнову и канонско признање наше аутокефалне Цркве.
Циљ Београда
и Москве је да, јуче у Украјини а данас у Македонији, рушећи поредак Источно-православне
Цркве, Васељенској патријаршији одузму меродавну, одлучујућу улогу и канонске прерогативе
у поступку проглашења аутокефалије неке нове аутокефалне Цркве.
На другој страни,
архиепископ Стефан Вељановски рекао је у интервјуу који данас објављује грчки лист
„Το Βήμα”, да ће поштовати канонски поредак Источно-православне Цркве и да ће
тражити томос о аутокефалији од ВАСЕЉЕНСКЕ ПАТРИЈАРШИЈЕ, јер је то једина Црква
која издаје такав документ.
Архиепископ Стефан
је изразио очекивање да ће томос из Васељенске патријаршије прихватити све помесне
православне цркве.
„У православној
традицији постоји поредак ствари. Надамо се аутокефалији какву су добиле све пост-халкидонске
цркве”, казао је Стефан.
Халкидонски или
Четврти Васељенски сабор, одржан 451. године, између осталог, утврдио је у 17.
канону да „ако је царском влашћу основан нови град, или се унапред оснује, у том
случају подела црквених области нека следи грађанском и државном поретку”.
Другим речима, оснивање нове државе, попут Македоније 1992, или обнова државне
независности Црне Горе 2006, канонски је императив за дефинисање и нове границе
црквене аутокефалије.
„Не тражимо,
не желимо, не заслужујемо експресна решења, не желимо нешто што ће Охридску архиепископију
поставити на пола пута”, казао је архиепископ Стефан за „Το Βήμα”.
„На припремним
састанцима и разговорима у Шамбезију [за сабор православних цркава који је у јуну
2016. одржан у некомплетном саставу на Криту, прим], постављало се питање начина
давања аутокефалности, односно да се она одвија кроз неку врсту свеправославног консензуса и да је потврде сви предстојатељи цркава”.
„Васељенски Патријарх
је био веома снисходљив, одрекао се својих права, како би унео опште задовољство
и мир у међуправославне односе”, казао је Стефан. „Али оно што је предложено није
коначно усаглашено, НИЈЕ УСВОЈЕНО И НИЈЕ ПРОГЛАШЕНО ВАЖЕЋИМ ПРАВИЛОМ СВЕПРАВОСЛАВНИМ
РЕШЕЊЕМ. Остало је на снази традиција загарантована канонима, да САМО ВАСЕЉЕНСКА
ПАТРИЈАРШИЈА ИЗДАЈЕ ТОМОС ЗА АУТОКЕФАЛНОСТ, а друге цркве то с поштовањем прихватају”.
Раније је из
Охридске патријаршије потврђено да ће 12. јуна, на празник Педесетницу или Свету
Тројице, који је „рођендан” Христове цркве, архиепископ Стефан саслуживати на светој литургији с Вартоломејем у Цариграду.
Македонски верски
аналитичар Марјан Николовски оцењује:
„Оно што је данас
урадио патријарх Порфирије, само десет дана пошто је у Саборном храму у Скопљу
дочекан аплаузима због одлуке СПЦ да одобри аутокефалност, акт је којим се МПЦ-ОА
нуди ЛАЖНА АУТОКЕФАЛНОСТ”.
Николовски тврди
да се Порфирије Перић „усудио да промени канонски поредак Источно-православне
Цркве установљен њеним постојањем”.
„Уместо да обавести
Васељенског Патријарха да је СПЦ сагласна да (Васељенска патријаршија) Охридској
архиепископији изда томос о аутокефалији, сам Порфирије је потписао такав документ.
Тај документ сам по себи у православном свету није ништа друго него део НАЈВЕЋЕ
ОБМАНЕ у историји Православља. Тај томос је де факто ЛИСТ ПАПИРА који од МПЦ-ОА
не прави никакву аутокефалну цркву”.
„МПЦ-ОА треба
јавно да изјави да је једини важећи документ за њену аутокефалију томос Васељенске
патријаршије, а ‘томос’ СПЦ сматра легитимном писменом формом потребног документа
за сагласност СПЦ да одвоји МПЦ-ОА из своје канонске јурисдикције. То је још један
аргумент пред Васељенском патријаршијом да нема препрека за остварење аутокефалије
Охридске архиепископије”, оцењује Николовски.
Антена М је усред
„еуфорије” која је 24. маја о.г. настала
када је Порфирије Перић у Скопљу саопштио да се Црква Србије саглашава са аутокефалијом
МПЦ-ОА, напоменула да се ради о „РУСКОМ СЦЕНАРИЈУ”.
Проценили смо
да опис свршетка процедуре доделе аутокефалије Македонцима, коју је тада Порфирије
Перић најавио, вероватно отвара НОВИ КРУГ КОНТОВЕРЗИ.
„Сабор наше Цркве (СПЦ)”, казао је тада Порфирије Перић, „ставио је у дужност Синоду и Патријарху СПЦ да заједно и у сарадњи са архиепископом Стефаном и његовим Синодом разради све техничко-организационе детаље; и потом ће наравно следити свечано проглашавање званичним одговарајућим актима; ПОСЛЕ ТОГА ЋЕ БИТИ ОБАВЕШТЕНЕ СВЕ ПОМЕСНЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ, КАКО НАЛАЖЕ КАНОНСКИ РЕД И ПОРЕДАК, И БИЋЕ ПОЗВАНЕ ДА И ОНЕ ПРИХВАТЕ АУТОКЕФАЛНИ СТАТУС МПЦ-ОА. Ми смо сигурни да ће и све друге помесне православне цркве с радошћу дочекати ову вест”.
Наиме, то што
је предочио патријарх Србије је ПРЕСЕДАН за свештену праксу Источно-православне
Цркве, те остаје да се види реакција Васељенске патријаршије, која је, као Мајка-Црква,
почевши од 1850. године, досад томосе о аутокефалији издавала увек потпуно самостално,
без претходне или накнадне сагласности било које помесне цркве.
Управо овакав
преседан — какав је за МПЦ-ОА предочио Порфирије Перић — тражила је Московска патријаршија
по питању Цркве у Украјини, што је за Васељенску патријаршију било неприхватљиво.
На тај начин,
било која од помесних цркава може да на неодређено време БЛОКИРА процес признавања
неке аутокефалије, као што је Московска патријаршија, уз асистенцију СПЦ, намеравала
по питању Цркве Украјине.
Васељенску патријаршију,
патријарха Вартоломеја и Синод на Фанару, не обавезују никаква НОВОКОМПОНОВАНА РУСКО-СРПСКА
ТУМАЧЕЊА, ништа осим свештенога предања и канона, те и у случају Македоније може
деловати унилатерално, апсолутно и потпуно на исти начин као и приликом издавања
томоса о аутокефалијама постојећим црквама у Грчкој (1850), Србији (1879,
1922), Румунији (1885), Пољској (1924), Албанији (1937), Бугарској (1945), Грузији
(1990), Чешкој-Словачкој (1998), Украјини (2019)…
Црква Србије
је јутрос, заправо, ДРУГИ ПУТ ИЗДАЛА ФАЛШ „ТОМОС” поводом Македоније.
Први фалш „томос”
Црква Србије, са потписом тадашњег патријарха Павла Стојчевића, обзнанила је
24. новембра 2005. за тзв. ПОА, „Православну охридску архиепископију”, наводно
„аутономну” филијалу коју је 2002-2005. основала у покушају да додатно и трајно
заблокира разрешење црквеног питања Македоније.
Амфилохије Радовић,
који је своју животну мисију посветио томе да му родна Црна Гора никад не обнови
своју Цркву и не добије томос о аутокефалији, а у покушају да „легализује” ПОА-СПЦ,
5-6. фебруара 2008. боравио је на челу делегације СПЦ у Цариграду, код патријарха
Вартоломеја.
Како ономад саопшти
Информативна служба Патријаршије Србије, тада је „делегација СПЦ званично уручила
Његовом Свесвјатијешеству ТОМОС Сабора СПЦ о додељивању АУТОНОМИЈЕ Православној
охридској архиепископији”.
Вартоломеј им
НИЈЕ ПРИЗНАО тај „томос”.
У међувремену,
Порфирије Перић и Црква Србије су, својим новим „томосом” за дојучерашње „расколнике”
из МПЦ-ОА, фактички расформирали тзв. ПОА…
Ђукановић:
"Дубоке везе између Мајке Цркве и црногорске државе" (видео)
Председник
је указао да је његова данашња посета Фанару прва посета црногорског шефа
државе Васељенској патријаршији након 1899. године, када је књаз Никола боравио
у Истанбулу
Председник
Мило Ђукановић сусрео се данас, током посете Истанбулу, са васељенским
патријархом Вартоломејем, у седишту Васељенске патријаршије на Фанару.
Ђукановић
је, изразивши задовољство сусретом, подсетио саговорника да је реч о првој
посети црногорског шефа државе Васељенској патријаршији након 1899. године,
када је књаз Никола боравио у Истанбулу.
Председник
је упознао патријарха са историјским околностима у којима је Црна Гора више
пута обнављала своју независност и међународни субјективитет.
"У том
контексту истакао је да је Црна Гора веома поносна на своје хиљадугодишње
трајање, као и чињеницу да је њена морална вертикала континуирана борба за
државно достојанство и слободу. С тим у вези осврнуо се и на дубоке историјске
везе између Мајке Цркве и црногорске државе", саопштено је из кабинета
председника.
Говорио је,
такође, о актуелном друштвено-политичком тренутку у нашој земљи и представио
даље планове у вези са стратешким правцем којим се креће Црна Гора од обнове
државности на референдуму 2006. године. При томе је посебно нагласио значај
чланства Црне Горе у НАТО уз констатацију да су европска и евроатлантска
интеграција синоним стабилности за наш регион.
"Васељенски
патријарх Вартоломеј је, захваливши председнику Ђукановићу на исцрпним
информацијама о свим питањима која заокупљају и његову пажњу, указао да је два
пута имао прилику да борави у Црној Гори којој упућује благослов за што скорији
пријем у ЕУ и даљи просперитет. Он је подсетио и на дугогодишње пријатељство
са Митрополитом Амфилохијем посебно истакавши његов допринос реализацији сабора
на Криту. Поменуо је и остале сусрете које је у међувремену имао са
представницима из Црне Горе. Његова Свесветост је упознао председника и са
скором посетом поглавара Охридске архиепископије Стефана", додаје се у саопштењу
Ђукановићевог кабинета.
Казали су и
да су, у пријатељском и отвореном разговору Вартоломеј и Ђукановић разменили
мишљења о свим релевантним питањима од заједничког интереса, уз спремност за
даље одржавање контаката. Разговору је присуствовао и митрополит Емануел.
"Његова
Свесветост благосиљао је крштење унука председника Ђукановића које је обављено
након званичног сусрета", закључили су из кабинета председника.
Снимак
разговора Вартоломеја и Ђукановића објављен је раније данас на Фејсбук страници
Васељенске патријаршије.
"Пре
неколико месеци имао сам част да угостим председника Скупштине Црне Горе, а
данас имам још веће задовољство и радост да угостим и Вас. Пре неколико дана
имали смо част да угостимо професоре и полазнике Богословије са Цетиња. Уживали
смо у комуникацији са њима, имали су прилике да посете света мјеста у граду,
имали смо ручак и разговарали о томе како ти млади људи треба да постану добри
људи за своју цркву и државу", навео је Вартоломеј.
Подсетио је
да је најмање у два наврата имао прилику да посети Црну Гору и сусретне са са
покојним митрополитом црногорско-приморским Амфилохијем, којег је назвао веома
добрим и образованим теологом.
"Данас
делимо са Вама радост коју имате поводом крштења унука које ће уследити.
Његова еминенција је ту да одради церемонију, а свакако имате и мој благослов и
надамо се да ће Ваш унук кроз тај свечани чин постати добар хришћанин, пре
свега", казао је васељенски патријарх.
Ђукановић,
иначе, борави у Истанбулу на 25. Евроазијском економском форуму, где учествује
на позив председника Мармара фондације Акана Сувера.
Извор:
"Вијести.ме"