Како онда
бива то да се, супротно природи[1], прашина[2] заноси узвишеним идејама? Како
то да физички човек више воли да се бави истраживањем натприродног него
природног? Откуда у материји тај ерос према духовним стварима? Где одлази тај
ерос? Куда одлази радост[3] та Божанска, духовна амвросија[4] што оживљава
човека који се бави философијом?[5] У каквом су односу материја и дух? Дух се
као такав весели када се, откривајући истину, усавршава и успиње пречагу по
пречагу на лествици усавршавања. Али зашто би се и материја радовала? Какву
корист од тога има материја, поготово с обзиром на то да она осећа све већи бол
и муку што се више таква духовна усхићења и задовољства умножавају и
појачавају? Каквом се то радошћу радује тело док се дух опија небеским
нектаром? Ако је човек само материја, зашто се онда материја не задовољава тиме
што ће се ваљати у самој себи, већ тежи да се узвиси? Ако тело човеково чека
гроб и потпуно расточење. зашто се онда оно жртвује? И, што је најчудније од
свега, зашто би се Бог открио телу, ако је судбина тела човековог да потпуно
изгуби своје знање о Богу?
Човек трага
за Творцем света, за његовим сведобрим Уметником, за Устројитељем козмоса.
Човек тежи да позна Онога од Кога је примио идеју лепоте која преобилно прожима
свецелу творевину. Поредак, хармонија у свим стварима, премудро устројство и
функционисање козмоса, његова свечудесна лепота и блистава величанственост
уздижу ум човеков ка Праузроку, ка Ономе Који је све створио Својом
Премудрошћу. Све ово (у човеку) разбуктава Божански ерос за философију и
сазнање, којим човек тежи да проникне у дубине Божије Премудрости, да буде
мистички уведен у тајне стварања света, да појми како је створено све што
постоји и како Бог обдржава (у битију) све што постоји. Проучавањем ових ствари
човек открива сведоброст Творца и узраста у љубави према Највишем Добру[6],
Које привлачи човека к себи…
Свети Нектарије Егински,О бесмртности душе
1. To јест: супротно
палој, смртној природн човековој (прим. прев.).
2. To јест: човек.
3. То јест: после смрти
човекове.
4. Амвросија је код Старих
Грка била божанско пиће којим су жеђ толили олимпски богови. Хришћанска
ромејска (византијска) култура је преузела готово читав корпус античке-грчке
терминологнје. Тако је и „амвросија“ код Св. Нектарија Егинског, као и код
других Отаца Цркве, метафора за напајање нествореним Божијим енергијама, којим
Хришћани живе (прим. прев.).
5. To јест: хришћанском
теоријом и праксом, аскетско-светотајинским животом покајничког очишћења,
благодатног просветљења и обожења – црквеним животом, или – како веле Свети Оци
– „философијом у Христу“ и по Христу. Хришћанска философија и јесте, како сама
реч каже, „љубомудрије“ (мудрољубље), лично-саборна љубав према Светој
Премудрости, Премудростн Која спасава је Личност, Спаситељ, Ваплоћени Логос.
Богочовек Исус Христос (прим. прев.).
6. To јест: према Највишем
Добром – Тројичном Богу (Прим. Прев.).
7. То јест: части и славе богопознања.