...За ова старања Антихриста, да објави себе за истинитог Месију - наићи ће на неочекивано и чудесно противљење у лицу два старозаветна пророка, који су по вољи Божјој били живи узети са зе-мље на небо, до времена када треба да се појаве на земљи пред крај света, да би извршили своју мисију и окусили смрт. То су - Енох и Илија. Њих ће Господ послати у Јерусалим, да у те последње дане Земље, даду људима последње и чудесно упозорење против обмане Антихриста.
Они ће три и по године јавно и храбро изобличавати сву лаж Антихриста у току другог његовог периода, кад се он буде спремао да заграби сву светску власт у сво је руке. Не скидајући са себе маску кротости и добронамерности чак ни према својим противницима, Антихрист у то време неће моћи да спречи укорне речи пророка, нити да против њих употреби неко насиље.
Узалуд се неки старају да ову чудесну појаву Еноха и Илије друкчије протумаче. Свето писмо и Предање јасно говоре о њиховом доласку на земљу на седам година пре краја света, о њиховој укорној проповеди, о њиховој мученичкој смрти, о њиховом васкрсењу и одласку на небо.
У Откровењу светог Јована читамо: „И даћу двојици сведока мојих, и прорицаће хиљаду двеста шездесет дана (то чини три и по године), обучени у вреће. То су две маслине и два светилника, што стоје пред Богом земље. И ако ко захте да их увреди, огањ ће изаћи из уста њихових и прождрети непријатеље њихове, ако ко захте да им учини неправду, тај ће бити убијен. Они ће имати власт да затворе небо да не падне киша на земљу у дане киша на земљу у дане њихових прорицања, и имаће власт над водама да их претварају у крв и да ошину земљу сваком раном, каквом зажеле. И кад они заврше своје сведочанство, звер што излази из бездана побиће се са њима, победиће их и убити" (От. Јованов. 11,37). А то је Антихрист.
У књизи пророка Захарије: „Шта значе те две маслине... шта значе две маслинове гранчице, које ће кроз две златне трубице да изливају из себе злато... И рече ми: то су два помазаника уљем, који стоје пред Господом све земље" (4,3,11,12,14).
А о томе да под двема маслинама „пророк Захарије разуме два пророка Илију и Еноха, доказује нам свети Андреј Кесаријски, позивајући се на то да се и у Откривењу Јовановом они исто тако називају „двема маслинама" (Тумачење Откривења, глава 30).
У књизи пророка Малахија један од сведока директно се назива по имену: „Ево ја ћу вам послати Илију пророка пре него што дође велики и страшни дан Господњи" (4,5).
Свети Оци: Јефрем Сирин (Беседа о доласку Господњем) и Јован Дамаскин (Тачно изложење православне вере) одређено уче да у лицу „двају сведока" који треба да се појаве пред крај света, треба разумети свете пророке Еноха и Илију.
Предање Цркве, изложено у нашим богослужбеним књигама, такође говори у прилог буквалног схватања предсказања Речи Божје о појави Илије и Еноха пред крај света, не пружају никаквог основа за друкчије схватање.
У Синаксару недеље Месопусне говори се: „А на седам година (пре краја света), као што говори Данило, доћи ће Енох и Илија, и проповедаће људима да га не примају (Антихриста), а овај ће их ухватити, мучити и главе им одсећи" (Посни триод).
У Служби светом пророку Илији, у стихири на Господи возвах пева се: „Илије Тесквићанине, (Бог) створио те је нетрулежним, дане видиш смрти, док свима не објавиш крај"; а у тропару пророк Илија се назива „другим Претечом доласка Христовог"; исто тако и у седалну после полијелеја: „пророче и Претечо доласка Христовог, Илија, који имаш велико име" (Минеј, 20. јула).
У Четијем минеју (20. јула) читамо: „Свети пророк Илија, који је огњеним колима са телом узет, жив је и данас, у телу су га видела Три апостола за време Преображења Господњег на Тавору, и опет ће га телесни и смртни људи видети пре доласка Господњег на земљу. Избегавши раније од мача Језавелиног, пострадаће пред другим доласком Господњим од мача Антихристовог, па ће се не само као пророк него и као мученик удостојити још веће славе од праведног Наградодавца Бога".
У Прологу тога дана говори се: „Овај Илија доћи ће са Енохом пре другог доласка Христовог, ради изобличења Антихристове безбожности и утехе верних".
Али, без обзира на све опомене и предупређења, већина људи по своме телесном разуму не само неће запазити све лажи у спољашњем опхођењу Антихриста, него, напротив, окружиће га необичним одушевљењем и славом." Кад сталежи и народи увиде његове лажне врлине и моћ, сви ће доћи на једну мисао... да га прогласе за цара, говорећи друг другу: може ли се наћи човек тако добар и правичан?" (Свети Јефрем Сирин).
Утисци глумачког држања Антихристовог, који се свуда представља као божански посланик и истинити месија, биће тако снажни, даће га, без обзира на највећа укоравања пророка Илије и Еноха, народ јеврејски пре свих прогласити за свога цара /.../
За ова старања Антихриста, да објави себе за истинитог Месију - наићи ће на неочекивано и чудесно противљење у лицу два старозаветна пророка, који су по вољи Божјој били живи узети са зе-мље на небо, до времена када треба да се појаве на земљи пред крај света, да би извршили своју мисију и окусили смрт. То су - Енох и Илија. Њих ће Господ послати у Јерусалим, да у те последње дане Земље, даду људима последње и чудесно упозорење против обмане Антихриста. Они ће три и по године јавно и храбро изобличавати сву лаж Антихриста у току другог његовог периода, кад се он буде спремао да заграби сву светску власт у сво је руке. Не скидајући са себе маску кротости и добронамерности чак ни према својим противницима, Антихрист у то време неће моћи да спречи укорне речи пророка, нити да против њих употреби неко насиље.
Узалуд се неки старају да ову чудесну појаву Еноха и Илије друкчије протумаче. Свето писмо и Предање јасно говоре о њиховом доласку на земљу на седам година пре краја света, о њиховој укорној проповеди, о њиховој мученичкој смрти, о њиховом васкрсењу и одласку на небо.
У Откровењу светог Јована читамо: „И даћу двојици сведока мојих, и прорицаће хиљаду двеста шездесет дана (то чини три и по године), обучени у вреће. То су две маслине и два светилника, што стоје пред Богом земље. И ако ко захте да их увреди, огањ ће изаћи из уста њихових и прождрети непријатеље њихове, ако ко захте да им учини неправду, тај ће бити убијен. Они ће имати власт да затворе небо да не падне киша на земљу у дане киша на земљу у дане њихових прорицања, и имаће власт над водама да их претварају у крв и да ошину земљу сваком раном, каквом зажеле. И кад они заврше своје сведочанство, звер што излази из бездана побиће се са њима, победиће их и убити" (От. Јованов. 11,37). А то је Антихрист.
У књизи пророка Захарије: „Шта значе те две маслине... шта значе две маслинове гранчице, које ће кроз две златне трубице да изливају из себе злато... И рече ми: то су два помазаника уљем, који стоје пред Господом све земље" (4,3,11,12,14).
А о томе да под двема маслинама „пророк Захарије разуме два пророка Илију и Еноха, доказује нам свети Андреј Кесаријски, позивајући се на то да се и у Откривењу Јовановом они исто тако називају „двема маслинама" (Тумачење Откривења, глава 30).
У књизи пророка Малахија један од сведока директно се назива по имену: „Ево ја ћу вам послати Илију пророка пре него што дође велики и страшни дан Господњи" (4,5).
Свети Оци: Јефрем Сирин (Беседа о доласку Господњем) и Јован Дамаскин (Тачно изложење православне вере) одређено уче да у лицу „двају сведока" који треба да се појаве пред крај света, треба разумети свете пророке Еноха и Илију.
Предање Цркве, изложено у нашим богослужбеним књигама, такође говори у прилог буквалног схватања предсказања Речи Божје о појави Илије и Еноха пред крај света, не пружају никаквог основа за друкчије схватање.
У Синаксару недеље Месопусне говори се: „А на седам година (пре краја света), као што говори Данило, доћи ће Енох и Илија, и проповедаће људима да га не примају (Антихриста), а овај ће их ухватити, мучити и главе им одсећи" (Посни триод).
У Служби светом пророку Илији, у стихири на Господи возвах пева се: „Илије Тесквићанине, (Бог) створио те је нетрулежним, дане видиш смрти, док свима не објавиш крај"; а у тропару пророк Илија се назива „другим Претечом доласка Христовог"; исто тако и у седалну после полијелеја: „пророче и Претечо доласка Христовог, Илија, који имаш велико име" (Минеј, 20. јула).
У Четијем минеју (20. јула) читамо: „Свети пророк Илија, који је огњеним колима са телом узет, жив је и данас, у телу су га видела Три апостола за време Преображења Господњег на Тавору, и опет ће га телесни и смртни људи видети пре доласка Господњег на земљу. Избегавши раније од мача Језавелиног, пострадаће пред другим доласком Господњим од мача Антихристовог, па ће се не само као пророк него и као мученик удостојити још веће славе од праведног Наградодавца Бога".
У Прологу тога дана говори се: „Овај Илија доћи ће са Енохом пре другог доласка Христовог, ради изобличења Антихристове безбожности и утехе верних".
Али, без обзира на све опомене и предупређења, већина људи по своме телесном разуму не само неће запазити све лажи у спољашњем опхођењу Антихриста, него, напротив, окружиће га необичним одушевљењем и славом." Кад сталежи и народи увиде његове лажне врлине и моћ, сви ће доћи на једну мисао... да га прогласе за цара, говорећи друг другу: може ли се наћи човек тако добар и правичан?" (Свети Јефрем Сирин).
Утисци
глумачког држања Антихристовог, који се свуда представља као божански посланик
и истинити месија, биће тако снажни, даће га, без обзира на највећа укоравања
пророка Илије и Еноха, народ јеврејски пре свих прогласити за свога цара.
Првом жртвом Антихриста биће његови обличитељи - свети пророци Енох и Илија. „И кад они заврше своје сведочанство, звер, која излази из бездана (Антихрист), побиће се с њима, и победиће их, и убиће их, и тела њихова оставиће на улици великог града, који се зове Содом и Египат, где је и Господ наш био распет (Јерусалим).
И многи из народа и колена, и језика, и племена гледаће тела њихова три и по дана, и неће се дозволити да се тела њихова сахране у гробовима. И они који живе на земљи радоваће се овоме, и веселити, и слаће дарове једни другима, зато што су ова два пророка мучили оне који живе на земљи. Али и после три и по дана дух живота од Бога уђе у њих, и стадоше оба на ноге своје, и страх велики нападе на оне који их гледаху. И чуше громки глас с неба, који им говори: узиђите овамо, и узиђоше на небо на облацима, и видеше их непријатељи њихови. И у тај час затресе се земља веома, и десети део града сруши се, и погибе седам хиљада имена људских, а остали се уплашише и дадоше славу Богу небескоме" (Откров. 11,7-13).
После тога треба да се збуде значајан догађај, који се може приписати само дејству проповеди светих пророка, његовог чудесног васкрсења и изношења на небо - обраћање Христу знатног дела савремених Антихристу Јевреја. Блажени Теофилакт Охридски поводом овога пише: „Илија ће доћи... као претеча другог доласка, и обратиће у веру Христову све Јевреје, који се покажу послушнима, приводећи их ка отачком наслеђу, отпале од Њега. Као основ за ово тврђење служе следеће пророчке речи у Светом писму:
а) „Ево Ја ћу послати к вама (Јеврејима) Илију пророка пре него што дође велики и страшни Дан Господњи. И он ће обратити срце отаца ка деци и срце деце ка оцима њиховим, да Ја не бих дошао и поразио земљу проклетством" (Малахија 4,56).
б) „И догодиће се у тај дан: остатак Израиља, и који се избаве из дома Јаковљева неће се више ослањати на онога ко их је победио, него ће наду своју положити на Господа, свеца Израиљевог, чистим срцем. Остатак ће се обратити, остатак Јаковљев ка Богу силноме" (Исаија 10, 2021).
в) „А Исаија објављује о Израиљу: и ако буде број синова Израиљевих као песак морски, остатак ће се спасти" (Римљ. 9, 27; види Исаија 10, 22).
г) „На дом Давидов и на становнике Јерусалимске излићу дух благодати и умилења и они ће погледати на Њега, Кога су проболи, и плакаће за Њим, као што плачу за сином јединцем, и тужиће за Њим, као што туже за првенцем. Тога дана подигнуће се велики плач Ададремона у долини Мегидонској" (Захарија 12,10-11; Упореди: IV Царева 23,30;II Дневника 35,24).
д) „Јер кад си ти (од незнабоштва обраћен Христу) одсечен од рођене по природи дивље маслине и накалемио се на питому маслину, то тим више ови (из Јевреја) накалемиће се на своју природну маслину... Нећу вам, браћо, затајити о овој тајни – да се ви не би погордили - да се упорност Израиља догодила привремено, док не уђе потпуни број незнабожаца" (Римљанима 11,2425).
Владимир
Соловјов који је покушао да целокупно пророчанство о јављању Илије и Еноха
друкчије објасни (види: Три разговора, Повест о Антихристу), нехотице је морао
погрешити у објашњењу са појавом пророка и тесно везаног обраћања ка Христу
остатка Израиљевог. По његовом мишљењу, Јевреји, дознавши да лице које су они
примили за Месију није обрезано, разочараће се и примити хришћанство. Ако би се
та претпоставка о необрезаности антихриста и показала исправном, она би могла
побудити фанатичне Јевреје само да оду од њега и траже другог, погоднијег кандидата
за улогу Месије, али она не би могла бити узроком њиховог разочарења у своју
религиозно-националну идеологију и довољан разлог за примање хришћанске вере.
Код Јевреја било је много неуспелих претендената на звање Месије, који су се
стављали на чело бунтовних покрета против Рима. Па ипак потоња разочарења у
Месије никад нису Јевреје приводили убеђењу у истинитост хришћанства. Зато ово
објашњење Владимира Соловјева треба сматрати неуспелим. Само и једино
сведочанство Светога писма о чудесној појави пророка Илије и Еноха, о њиховој
проповеди и изобличавању Антихриста, о њиховој мученичкој смрти и васкрсењу
моћи ће у пуној мери да се објасни и чудесно обраћање ка Христу остатка
Израиљева за време Антихриста.
Житије
Светог пророка Илије
Чудо
Светог пророка Илије