Настојте да читате књиге Светих Отаца које одговарају Вашем начину живота, да бисте могли не само да се дивите отачким списима и да се наслађујете читајући их, но и да би сте могли да их примењујете у стварности. Хришћанин који живи у свету треба да чита дела великих светитеља који су писали за народ, који су учили световним врлинама хришћанским што пристоје онима који проводе живот занимајући се материјалним стварима. Другачије је штиво за иноке у општежићу: они треба да читају Свете Оце који су написали поуке за тај начин живота. А већ је другачије читање за безмолвнике (молитвене тиховатеље) и отшелнике. Учење врлина које не одговарају начину живота чини живот бесплодним. И живот се траћи узалуд, а врлине пропадају, душа не може дуго да их задржи код себе, мора ускоро да их напусти, јер оне не одговарају његовим могућностима. Такво упражњавање узвишених врлина које превазилазе снаге и способности неретко повређује душу неисцеливо, растројава је за дуже време, понекад за сав живот, чини је неспособном за подвиг побожности. Господ је заповедио да се „вино ново“‘, то јест узвишене врлине и подвизи, „уливају у мехове нове“, то јест да се препуштају подвижницима који су већ сазрели у побожном подвигу, који су обновљени и просвећени благодаћу. Он је забранио да се улива вино ново у мехове старе, да се поправља стара хаљина новом закрпом. Немојте мислити да ће Вам узвишени подвиг, за који Ваша душа још није сазрела, помоћи. Не, он ће Вас пре растројити. Треба да га оставите, а у души Вашој ће се јавити униније, безнађе, помраченост, окорелост. У таквом расположењу Ви ћете себи допустити већа нарушавања закона Божјег, него што су била она у која сте западали раније. „Нико не меће нову закрпу на стару хаљину, јер ће од тога гора рупа бити„.
И за све
иноке уопште и за хришћане који живе у свету, најкорисније штиво је Нови завет,
а нарочито Јеванђеље. Али њега треба читати са смирењем, не дозвољавајући себи
сопствена тумачења, већ се руководећи тумачењем Цркве.
Замке
вражје. Пут живота
Пребивајте у
пристаништу истине. Непријатељ спасења човечијег труди се да измами мисао нашу
из пристаништа истине различитим сенкама истине. Он зна моћ те замке. Та замка
изгледа ништавна неискусном погледу, ум се прилепљује за њу радозналошћу,
високопарним, светим називом којим је обично прикривена провалија… Тако
лаковерни славуј, изузетно љубопитљива птичица, бива примамљиван храном
разбацаном под мрежом и свагда запада у тешку невољу. Погубна мисао је лажна:
она уводи душу у помрачење, самообману, чини је сужњем господара овога
света. „Истина ће вас ослободити„, рекао је Спаси-тељ, а очигледно
је да нас лаж лишава слободе и потчињава власти кнеза овога века и света. Желим
да будете слободни, да вид душе Ваше буд чист и непомрачен, да разум Ваш буде
прожет светлошћу истине и да излива светлост благодатни на сав живот Ваш, на
сва дела Ваша. „Ако око твоје буде здраво, – рекао је Господ,
– све ће тело твоје светло бити„. Треба чувати ум, настојати да он
непрестано пребива у истини. Желим Вам то најискреније од срца. Желим Вам то од
срца које болно страда. Оно болно страда зато што сада ретки, веома ретки
остају верни истини, то су они који су погнули ум и срце благом његовом јарму и
бремену лаком, који су се потчинили, са свом простотом и покорношћу, Христу и
Светој Његовој Цркви. „Спасавајте се„, говори свети апостол
Петар, „од овога поквареног рода„. Клоните се пута широког, по коме
скоро сви корачају. Изаберите за себе невоље, које Вам шаље Промисао Божји,
заволите тескобе, по којима је премудри Промисао, Промисао Божји који Вас
спасава, прокрчио стазу за земаљско Ваше странствовање. А невоље и тескобе Ваше
и стазу трновиту живота земаљског учините себи пријатним, сладосним. На који
начин то учинити? Предајући се вољи Божјој, славословећи Промисао Божји,
увиђајући ту вољу и тај Промисао у свему што се догоди са Вама, благодарећи
Богу за све што Вам се деси и жалосно, и радосно. Време је да се започне
живљење истински хришћанско, скопчано са распињањем свих осећања, жеља и мисли
на крсту заповести и учења Христових. Ускоро, док удариш дланом о длан
прохујаће земаљски живот, већ је спремна за сваког човека вечна плата његова за
кратковремени живот његов, за дела његова, за начин мишљења његов, за осећања
његова.
Невоље су
од Господа ради нашег исправљања
Човек је као
трава, и треба ли много да буде покошен? Један тренутак може сасвим да скрха
његово здравље и обори тело или у гроб, или на одар мучне и дуготрајне болести.
Јеванђеље нас учи да нас никаква невоља не може снаћи без воље Божје, учи нас
да благодаримо Богу за све невоље које нам долазе на Његов миг. Са болесничког
одра приносите благодарење Богу, као што га је приносио са хрпе смећа смрдљивим
крастама прекривени Јов. Благодарењем се ублажава љутина болести. Благодарењем
се болеснику пружа духовна утеха. Упућено и наслађено благодарењем, срце се
обнавља силом живе вере. Оза-рен изненада светлошћу вере, ум почиње да
сазерцава чудесни Промисао Божји, неуморно бдијући над свом над свиме што је
створено. Такво сазерцање доводи до духовног усхићења: душа почиње обилно да
благодари, да славослови Бога, почиње да велича Његов Свети Промисао, да
предаје себе Његовој светој вољи. Одар болести често бива место Богопознања и
самопознања. Страдања тела често бивају узрок духовних наслада, а одар болести
орошава се сузама покајања и сузама радости у Богу. За време болести испрва
ваља себе принудити на благодарење Богу, а када душа окуси сладост и спокој
који јој је пружен благодарењем, сама хита у њега, као у пристаниште. Хита она тамо,
бежећи од тешких валова роптања, малодушности, туге.
„Кроз
многе невоље ваља нам ући у Царство Божије„. Кога Господ заволи, томе шаље невоље, а оне
умртвљују срце изабраника Божјег за овај свет, навикавају га да се свија уз
Бога. У свим невољама, а између осталих и у болести, следећа средства исцељења
доносе душевну корист и олакшање: преданост вољи Божјој, благодарење Богу,
прекоревање себе и сматрање себе дастојним наказања (поучне казне) Божјег,
сећање да су сви свети испунили пут земаљског живота непрестаним и љутим
страдањима, да су жалости чаша Христова. Онај ко се није причестио том
чашом није способан да наследи вечно блаженство
Кратак је
човечији живот. Једино корисно занимање на земљи јесте познање Христа
У осами
наилазе чудне мисли. „Ухо безмолвника чује“, рекао је један свети пустиножитељ.
И у мојој ништавној усамљености наилазе ми мисли, које снажно делују на ум
својом живом истином.. Недавно сам размишљао о краткоћи земаљског живота
човековог. Изненада живот ми се учинио већ тако кратким, да ми се остало време
мог земаљског живота учинило као већ прошло. Још ћу живети и шта ћу угледати на
земљи? Ништа: исте оне врлине и исте оне страсти које су се до сада јављале
преда мном у разноликим костимима и чиновима, појављиваће се и убудуће.
Тако исто врлина ће се тихо пробијати између људи, непримећивана, прогањана од
њих. Тако исто порок ће се прикривати безбројним маскама, обмањиваће људе и
господарити међу њима. Двогодишњи живот и столетни живот подједнако су мали,
ништавни пред вечношћу. Обично се људима само будуће време чини као
дуготрајно, а прошло им изгледа тако кратко, магновено, као сан минуле ноћи.
Усамљеност, заједно са пажњом унутар себе, чини и будуће време краткотрајним.
Краткотрајна прошлост, краткотрајна будућност. Па шта је земаљски живот? Пут ка
вечности, који треба искористити, али на коме не ваља погледати у страну. Овај
пут ваља савршавати умом и срцем, не бројем дана и година. Ум, озарујући се
учењем истине, може да сачува срце у миру, кротости, благости, трпљењу, укратко,
у својствима Новог човека. За то су и пустиња, и безмолвије, и манастири, за то
је и душепоучни разговор, и духовни савет, за то је читање Светих Отаца, за то
су молитве. Сви хришћани су дужни да тако живе, мада тако живе крајње ретки.
Ако не можете тако да живите у потпуности, живите тако донекле, недостаци се
могу исцељивати самоосуђивањем и покајањем. Кад видите у себи недостатке, не
треба да клонете духом. Напротив, треба да се трудите у смирењу. Прекрасно је
рекао преподобни Исаија Отшелник: „Слава Светих слична је блистању звезда, од
којих једна светли веома јарко, друга слабије, трећа једва приметно, али све те
звезде су на једном небу“.
Колико
нараштаја се сменило на лицу земље, а они као да никада нису ни били на њој.
Нису ли се недавно чула међу нама гласовита имена? А сада су она заборављена.
Није ли недавно наш нараштај ступио на поприште грађанског живота, а сада већ
ступа на то поприште ново поколење и потискује нас из широког поља делатности у
скромно ћоше, као оне који су остарели и одслужили своје. Нараштаји човечији на
земљи као да су лишће на дрвету сада једно, ускоро друго; сатире их и врућина и
мраз, и само време, разноси их ветар, бивају згажени од путника.
Гледам из
осаме своје на бучни и метежни свет, говорим сам себи и пријатељима својим:
једно (једино) занимање може се сматрати занимањем истински корисном за време
краткотрајног земаљског живота, све док се наш дрворед подмлађује
листањем познање Христа, Који је и давалац вечног блаженог живота и пут
ка том животу.