Божићни пост је установљен ради тога да бисмо се пре дана Христовог Рођења очистили покајањем, молитвом и постом, како бисмо чиста срца, душе и тела могли са страхопоштовањем да дочекамо Сина Божијег Који се јавио свету, и да би Му поред обичних дарова и жртви, принели наше чисто срце и жељу да следимо Његово учење.
Утемељитељем хришћанскога подвига сматра се сам Господ наш Исус Христос, који је уочи ступања у подвиг искупљења рода људскога укрепио себе дуготрајним постом. И сви подвижници, почињући да служе Господу, наоружавали су се постом и нису друкчије ступали на пут Крста но спроводећи пост.
* Мојсије после поста од четрдесет дана усудио се да се попне на врх горе Синаја, и да прими од Бога плоче са десет заповести.
* Пророк Самуило био је плод поста. Његова мајка Ана, пошто је постила, помолила се Богу: „Господе сила, помилуј ме и подари ми дете, па ћу га посветити Теби“.
* Великог јунака Сампсона је пост учинио непобедивим. Преко поста је зачет у утроби матере своје. Пост га је родио. Пост га је одојио. Пост га је одхранио. Онај пост којег је одредио анђео: „Дете које ћеш родити, не треба да окуси ништа од плодова винограда. Неће пити вина нити било које друго опојно пиће“. Док је Сампсон живео са постом, побеђивао је на хиљаде Филистејаца, рушио врата утврђених градова, задавио рукама лава. Међутим када је напустио пост и Далилда га навела на пијанство и у блуд, био је заробљен, ослепљен и исмејан од својих непријатеља.
* После поста од четрдесет дана удостојио се пророк Илија да се сретне са Господом лицем у лице. После поста васкрсао је умрло дете и показао се јачим од смрти. После поста затворио је небо да не пада киша за три и по године. То је учинио да би омекшао тврдокорност срца Израиљаца који су се били предали разврату и безакоњу. Тако је изазвао принудни пост у целом народу, док се не покају и исправе своје грехе, који су проистекли од удобног и разнеженог живота.
* Пророк Данило, који за двадесет дана није окусио хлеба нити пио воде, поучио је чак и лавове да посте. Гладни лавови нису га растргли, као да је имао тело од камена или бакра или неког другог тврдог материјала. Пост је ојачао тело Пророка и учинио га неповредивим за зубе звери, као што боја чини гвожђе неповредивим за рђу.
* Живот Светог Јована Крститеља био је непрекидни пост. Није имао ни кревета, ни трпезе, ни имања, ни стоке, ни магацине хране, нити било шта друго од онога што се сматра неопходно за живот. Но управо због тога Господ је посведочио да је он „највећи од рођених од жене“.
* Пост је подигао до трећег неба и Апостола Павла. Њега чак убраја у невоље и страдања која је поднео у своме мисионарском раду за славу Божију и спасење људи.
* Ниневљани, да нису постили и они сами и њихова стока, не би избегли катастрофу.
* Пост је моћно оружје против демона. „Овај род (демонски) не изгони се ничим другим, до само молитвом и постом“, рекао је Исус након истеривања демона који је био обузео једног младића.
Према речима Лава Великог, Божићни пост је жртва Богу за сакупљене плодове. „Као што је нама Господ подарио овоземаљске плодове, – пише светитељ – тако и ми у време тог поста треба да будемо дарежљиви према сиромашнима“.
Ми не треба да умртвљујемо своје тело, него своје страсти. Пост не значи да се само уздржавамо од мрсне хране, већ је то првенствено одрицање од злочестивих мисли, жеља и дела. Телесни пост је свакако неопходно помоћно средство у борби против страсти, нарочито против гордости која се сматра кореном сваког даљег зла. Стваран пост је првенствено уздржавање од сваке похоте. Без духовног поста, кажу оци, сам телесни пост Бог не прихвата. Пост има у првом реду духовни смисао и он је органски повезан са целокупним духовним животом. Стварни пост приводи човека смирењу. А у смирењу човек стиче сазнање, да за човека спасење лежи једино у Богу, у његовој милости.
Свети Оци о посту
Св. Јован
Златоусти (о
промени када започне пост): "Сада више нигде не чујемо жамор, нити
буку, транжирање меса, нити, пак, ужурбаност кувара; све је то престало и наш
град личи на часну, скромну и мудру жену. Када размислим о изненадној промени
која је настала и, када се сетим јучершње вреве, онда ми је јасна сила поста
који је, ушавши у савест свакога од нас, изменио наше мисли, очистио ум, како
старешинама тако и обичним људима, не само слободним, него и слугама, не само
мушкима, него и женама, богаташима и сиромасима. Зашто само поменути старешине
и обичне људе? Та пост је изменио чак и савест обученог у диадему, као и савест
њему послушних. Данас не видиш више разлику на трпези сиромаха и богаташа; код
свих је припремљена обична храна без обзира на прохтеве и могућности; обичној
трпези сада се приступа са већим одушевљењем него ли раније када је било
постављено обиље разноврсне хране и вина."
Св. Јован
Златоусти (о
промени када престане пост): "Не пружа ли нам пост собом право
благо? Свагде је мир и спокојство; нису ли наши домови били без журбе, комешања
и галаме? Али још и пре ступања у дом, испосников дух је осетио спокојство; да,
и град чак благовести исто благостање и мир какви бивају у душама и домовима
нашим; увече се не чује улично певање, нити се по дану види сујета и пијанство;
нема ни галаме ни свађе; на све стране је велика тишина. Сада, пак, није више
тако: од најранијег јутра чује се врева, галама и лупа кувара, и као у
домовима, тако је и у душама нашим велики метеж, пошто нам се услед забаве
покрећу унутрашње страсти и распламсава се пламен непорочних жеља. Због тога
треба жалити за прошавшим постом који је све ово обуздавао; но, ако смо подвиг
поста и окончали, не прекратимо у себи љубав према њему и не избришимо га
подпуно из свога сећања."
Св.
Василије Велики: "Не
ограничавај врлину поста само на исхрану. Истински пост није само одрицање од
различите хране, него одрицање од страсти и грехова: да никоме не учиниш
неправду, да опростиш ближњему своме за увреду коју ти је нанео, за зло што ти
је учинио, за дуг што ти је дужан. Иначе, не једеш месо, али једеш самога брата
свога. Не пијеш пиће, али унижаваш другога човека."
Св. Јован
Златоусти: "Кажеш
да постиш. Увери ме у то својим делима. А која су то дела? Ако видиш сиромаха,
удели му милостињу. Ако се нађеш са непријатељем својим, измирисе са њим. Видиш
ли на улици неко лепо лице, одврати свој поглед од њега. Дакле, не само да
постиш стомаком, већ и очима и слухом, и рукама и ногама исвим удовима тела.
Руке нека посте уздржавајући се од сваке грамзивости и крађе. Ноге нека посте
тако што нећи ходити путевима греха. Очи нека посте тако што страсно неће
посматрати лепа лица нити у зависти гледати на добра других људи. Кажеш да не
једеш месо. Али, чувај се да не гуташ похотљиво очима оно што видиш око себе.
Пости и слухом својим не слушајући оговарања и сплетке. Устима и језиком својим
пости и уздржавај се од ружних речи и шала. Каква нам је корист ако не једемо
месо и рибу, а уједамо и прождиремо своје ближње."
Св.
Фотије Цариградски: "Пост
благопријатан Богу је онај који подразумева поред уздржања од хране и удаљење
од сваког греха, мржње, зависти, оговарања, неумесних шала, празнословља и
других зала. Оној који пости само телесно не трудећи се у врлини личи на човека
који је саградио лепу кућу, али у њој живи са змијама и шкорпијама."
Св. Јован
Лествичник: "Помоћник
и узрок целомудрености је безмолвије, а пост гаси огањ телесне пожуде. Дуго
спавање произлази понекад од пресићености, понекад од поста - када се посници
поносе својим постом. Стомакоугађање наводи на разрешење од поста, а славољубље
наговара да се покаже сопствена врлина. Када стомак гладује, срце постаје
смирено. А када се стомаку угађа, мисао постаје охола. Знај да демон често седи
уз желудац и не да човеку да осети ситост, макар и читав Мисир (Египат) појео и
реку Нил попио. Пост сујетног човека остаје без награде и његова молитва без
плода, јер и једно и друго чини ради похвале људске."
Св.
Јефрем Сирин: "Узда
за страсти је пост, а умртвљење страсти је молитва са милостињом. Чувај се од
онога што је супротно врлини. Јер, ако постиш али се и безумно смејеш, биће
лако да се саплетеш. Од мноштва хране ум постаје груб, а добро уздржање га
очишћује. Онај ко угађа стомаку се труди и пашти око тога како да напуни свој
стомак јелима, а када поједе - мучи се да их свари. Уздржање, пак, прати
здравље и бодрост. Молитва и пост су прекрасни. Њих укрепљује милостиња, будући
да је речено: Милости хоћу, а не жртве (Ос 6,6)."
Св. Нил
Синајски: "Пост
сматрај оружјем, молитве оградом, а сузе - купељу. Плашљиви војник дрхти од
звука трубе који наговештава борбу, а стомакоугодник од наговештаја почетка
поста. Добар је хлеб поста зато што у њему нема квасца сластољубља."
Св. Јован
Касијан: "Ми
не треба да верујемо да је нама, за постизање савршенства срца и чистоте тела,
довољан само пост који се састоји у уздржању од видљивих јела. Не, њему треба
придодати још и пост душе. Јер, и она има своја штетна јела... Свака похота и
блуђење непостојаног срца јесте нека паша душе на својеврсном пасишту које је
храни штетним јелима, и која је чине непричесном небесног хлеба и тврде хране.
Уздржавајући се од свега тога у нашем светом пошћењу, сразмерно својим силама,
учинићемо сврсисходним и доброплодним и држање телесног поста. Јер, напрезање
тела које је сједињено са скрушеношћу духа представља најпријатнију жртву Богу:
оно ће у чистим и лепо украшеним скривницама срца изградити обиталиште достојно
Његове светости. Међутим, ако ми, постећи телесно, будемо ухваћени у мрежу
најпогубнијих душевних страсти, изнуравање тела нам веће донети никакве
користи."
Св. Марко
Подвижник: "Пост
доноси корист онима који му разумно приступају, док штети онима који му
неразумно приступају. Због тога они који се старају за корист од поста треба да
се чувају штете која може доћи од њега (тј. таштине). Хлеб који једемо након
окончања поста који смо себи наложили треба да разделимо на дане у које не
окушамо храну до ситости, како бисмо, узимајући свакодневно по мало, покорили мудровање
свог тела и срце утврдили у корисној молитви. На тај начин ћемо силом Божијом
бити сачувани од надмености и све дане свог живота се постарати да проведемо у
смиреноумљу, без којег нико никада не може угодити Богу."
Св.
Антоније Велики: "Изабери
труд и он ће те заједно са постом, молитвом и бдењем избавити од сваке скверни.
Телесни труд, наиме, доноси чистоту срца, а она чини да душа приноси
плод."
Овде можете прочитати више о посту.