Да бих вам кроз пример представио садашње страдање, рећи ћу да је душа свакога од нас слична кандилу, при чему су добра дела уље, а љубав фитиљ на којем, као светлост, почива благодат божанског Духа. Када, дакле, понестане тога уља, односно добрих дела, онда нужно пресушује љубав, која као фитиљ постоји у души.
Из беседе изговорене три дана након доласка Светог Григорија
у Солун.
Крајњи исход живота по Богу сада је са Христом
скривен у Богу и није још у потпуности откривен. Када пак буде потпуно
откривен, ми ћемо се уподобити Њему и постати наследници Божији и санаследници
Христови, задобивши она вечна и непропадљива блага које ни око не виде, ни ухо
не чу, ни у срце човеку не дођоше, будући да она далеко превазилазе и вид и
слух и мисли. За оне пак који живе по телу угодности не само да су пропадљиве и
привремене, него су у тој мери безначајне и ништавне да се пореде са неким
рошчићима и са храном за свиње.
Из беседе о свечасном Христовом Претечи и Крститељу Јовану.
Ако за доброчинства Божија немамо чиме другим да
узвратимо осим да поново призовемо Бога, чиме ћемо онда надокнадити када
сагрешимо у односу на Њега и постанемо криви пред Њим?
Из беседе о томе да је непрекидно обраћање Богу путем
непрекидне молитве и псалмопојања темељ и залог сваког добра и удаљавање и
избављење од сваког зла и сваке тешкоће.
Свако је време погодно да се постави темељ
спасоносном начину живота. Да би указао на то, велики Павле је рекао: „Већ је
час да устанемо од сна, јер нам је сада спасење ближе него када поверовасмо.
Одбацимо, дакле, дела таме и обуцимо се у оружје светлости, да ходимо поштено
као по дану“ (Рим. 13, 11 – 13)
Из беседе на Рождество Пренепорочне Владичице наше
Богородице и Приснодјеве Марије.
Преступање заповести Божје, дакле, постаје узрок
сваке смрти и душе и тела: и оне смрти која припада садашњем веку и
оне која припада оним бесконачним мукама. А права смрт јесте када се душа
распреже од божанске благодати, а спрежеса грехом.
Из посланице пречасној монахињи Ксенији